Projekt Erasmus+

Dwuletni projekt Erasmus+ „Variety is the Spice of Life” realizowany jest wspólnie ze szkołą  z Francji, a konkretnie odległą wyspą Reunion oraz  ze szkołą z Belgii, która jest równocześnie koordynatorem projektu.

Projekt poświęcony jest:
tolerancji,

• empatii,
  • demokracji,
  • solidarności,
  • sprzeciwowi mowie nienawiści,
  • gościnności, wiary w samego siebie,
  • walce z  dyskryminacją,
  • równości między ludźmi,
  • odwadze cywilnej, współpracy,
  • równości przed prawem,
  • wolności, pokojowi, wolności słowa, itp.

W ramach projektu uczniowie ze wszystkich trzech krajów uczestniczących w projekcie spotkali się na początku lutego 2019 ( 4.02-8.02 ) w Eupen  w Belgii. Kolejne spotkanie projektowe już na początku kwietnia w naszej szkole.

Opiekun projektu.

Beata Tarczałowicz – Leończyk

Relacja uczennicy z klasy VIIB  z niezwykle ciekawego spotkania  w Belgii.

Pierwszego dnia po zakwaterowaniu  w schronisku mieliśmy spotkanie integracyjno - zapoznawcze wraz z prezentacją dań z poszczególnych państw. Nazajutrz, po śniadaniu poszliśmy odwiedzić lokalną szkołę do której uczęszczają uczniowie biorący udział w projekcie. Wraz z nimi zaśpiewaliśmy również hymn Unii Europejskiej w trzech językach.

Następnie podzieliliśmy się na grupy i poszliśmy zwiedzać szkołę. Po powrocie do ośrodka zjedliśmy obiad i poszliśmy na spacer po Eupen, w międzyczasie oglądając kościół św. Mikołaja oraz na małe zakupy. Po zakupach wróciliśmy do schroniska i mieliśmy wieczór filmowy.   Następnego dnia pojechaliśmy do Brukseli, gdzie zwiedziliśmy Parlament Europejski, mieliśmy  prywatne spotkanie  z naszym  przedstawicielem  Parlamencie  ( J. Olbrychtem ) oraz mieliśmy trochę czasu dla siebie podczas którego mogliśmy swobodnie poruszać się po mieście.

Następnie pojechaliśmy zobaczyć  centrum Atomium po czym wróciliśmy do ośrodka. W środę odwiedziliśmy Vogelsang, czyli starą nazistowską szkołę, w której młodzi mężczyźni byli szkoleni na przyszłych nazistów. Po powrocie mieliśmy zajęcia kreatywne dot. projektu.   Następnego dnia, w czwartek, wybraliśmy się do Aachen, gdzie zwiedziliśmy katedrę oraz ratusz. Po tym poszliśmy do centrum handlowego Plaza na wspólne zakupy. Wieczorem, po kolacji dostaliśmy certyfikaty uczestnika projektu oraz mieliśmy imprezę pożegnalną dla grupy polskiej. W piątek rano zaraz po śniadaniu wyjechaliśmy w drogę powrotną do Zabrza.

Był to niezapomniany wyjazd.

Julia Szymańska, klasa VIIB

I po raz kolejny pozostaje powiedzieć, wszystko co dobre szybko się kończy - czyli  projekt Erasmus + („Variety is the Spice of Life”) w Katolickiej Szkole Podstawowej.

Dopiero co przyjechali nasi goście z Belgii ( Eupen ) oraz z Francji ( odległa wyspa Reunion ), a już ich nie ma z nami.

W trakcie tygodniowego pobytu trudno było o wolną chwilę; oprócz warsztatów projektowych uczniowie zwiedzili Zabrze ( m.in. cmentarz żydowski z radnym D. Walerjańskim ) oraz mieli okazję  być w naszym   Urzędzie Miasta i  odbyć dłuższe spotkanie z  Prezydentem K. Lewandowskim.

Nie mogło zabraknąć oczywiście wizyty w smutnym Auschwitz oraz w pięknym Krakowie. I jedno i drugie pozostawiło wiele wspomnień.

Poniżej relacje polskich uczestników projektu z klasy VII oraz zdjęcia z tego niezapomnianego tygodnia.

Beata Tarczałowicz – Leończyk

Szkolny Koordynator Projektu

Relacja Zuzanny Witkoś

W tym tygodniu uczestniczyłam w projekcie Erasmus+.
Tym razem projekt odbył się u nas w Zabrzu.
Pierwszego dnia było powitanie przez Panią Dyrektor. Później podzielili nas na 15 grup i w tych grupach robiliśmy projekty. O około 11 pojechaliśmy zwiedzić cmentarz żydowski. Po zwiedzaniu poszliśmy na miasto, gdzie się odbyła gra miejska.

Drugiego dnia grupa francuska i belgijska pojechała do muzeum w Auschwitz, a my zostaliśmy w szkole

Trzeciego dnia pojechaliśmy poszliśmy do tzw.  „Ekonomika” w Zabrzu, gdzie zobaczyliśmy niezwykle ciekawy  pokaz musztry klas mundurowych,  po czym udaliśmy się do Urzędu Miasta, gdzie odbyło się niezwykle ciekawe spotkanie z panem prezydentem K. Lewandowskim.

Później wszyscy pojechaliśmy do szkoły i tam robiliśmy plakaty o tematyce Holocaustu.

Czwartego dnia wszyscy pojechaliśmy do Krakowa, gdzie zwiedzaliśmy Wawel. Pokazaliśmy im również symbol Krakowa czyli smoka wawelskiego. Później około 1,5 jeździliśmy melexami po Krakowie, dzięki czemu mogliśmy w łatwy i przyjemny sposób zwiedzić Kraków. Po zwiedzaniu poszliśmy na obiad, a potem na rynek i tam czekała dla nas gra miejska. A na koniec wszyscy poszliśmy na zakupy i o godzinie 17.15 poszliśmy do autobusu, który zawiózł nas do Zabrza.

Piątego dnia grupa francuska i belgijska przyjechała do nas o godzinie 9. Na sali gimnastycznej odbyło się podsumowanie pobytu w Polsce oraz rozdanie certyfikatów jak i wywiady z niektórymi uczniami.

Szóstego dnia przyjechaliśmy do hotelu  IBIS aby pożegnać się z Belgami oraz Francuzami.     Najbardziej podobał mi się wyjazd do Krakowa i już nie mogę się doczekać lotu na Reunion.

Zuza Witkoś

A o to relacja Marcina:

W dniu 31 marca do  naszej szkoły przyjechała wymiana uczniowska z uczniami z Reunion (Francji)  i z Belgii(Eupen). W poniedziałek odbyło się pierwsze spotkanie z naszymi gośćmi w Katolickiej Szkole Podstawowej i oficjalne powitanie. Po powitaniu naszych gości pojechaliśmy na cmentarz żydowski. Po wspaniałym oprowadzeniu nas poszliśmy na ciekawą  grę miejską, której koniec był w Platanie z obiadem w KFC.

W wtorek grupa z Francji i Belgii pojechała do muzeum w Aufschwitz.

W środę dzień zaczęliśmy od odwiedzenia szkoły ekonomiczno-usługowej w Zabrzu. Po cudownej prezentacji musztry  poszliśmy  do Urzędu Miasta na spotkanie z  Wiceprezydentem miasta Zabrze. Po spotkaniu grupy z Francji i Belgii poszły do kopalni Guido.

W czwartek pojechaliśmy do Krakowa, gdzie zwiedzanie zaczęliśmy od podróży meleksami po Krakowie,  następnie poszliśmy zwiedzać Wawel. O godz. 14 poszliśmy na smakowity obiad i grę miejską,  po której mieliśmy chwilę czasu wolnego. Po 17 poszliśmy do autobusu i wróciliśmy do domu. W piątek odbyło się oficjalne pożegnanie, wręczenie certyfikatów i warsztaty na temat pobytu w Polsce. W sobotę dla chętnych odbyło się ostateczne pożegnanie i o 10 wyjechała grupa z Reunion a o 11 wyjechała grupa z Francji. Uważam, że był to niezwykle ciekawy projekt.

Marcin Nowrotek

Tu relacja Martyny:

Po przyjeździe grupy z Reunion i z Belgii pokazaliśmy gościom naszą szkołę, miasto i cmentarz żydowski. We wtorek odbyła się wycieczka do muzeum w Auschwitz, na którą polska grupa nie jechała. Kolejnego dnia zwiedziliśmy szkołę mundurową ( a konkretnie Zespół Szkół Ekonomiczno – Usługowych )  i Urząd Miasta, natomiast grupa z Reunion i z Belgii zwiedziła jeszcze kopalnię Guido. Następnego dnia rano pojechaliśmy do Krakowa, gdzie oglądaliśmy jego najważniejsze atrakcje. W piątek odbyło się podsumowanie projektu, a w sobotę grupa z Reunion i z Belgii wróciła do domu.

Cieszę się,  że teraz to my mogliśmy pokazać nasz kraj, w tym naszą kulturę i kawałek naszej historii.

Martyna Bezrąk

Relacja Krzysia:

W zeszłym tygodniu od 31 marca do 5 kwietnia przyjechali do nas uczniowie z Francji oraz Belgii  w ramach projektu Erasmus +. Była to ta sama grupa z którą spotkaliśmy się za pierwszym razem w Belgii. Tym razem zwiedzaliśmy z nimi Polskę i pokazaliśmy im najbardziej charakteryzujące nasz kraj zabytki. Mieliśmy quiz miejski w Zabrzu, wiele warsztatów dotyczących Polski  oraz byliśmy w Urzędzie Miasta Zabrze gdzie mogliśmy porozmawiać z Wiceprezydentem  miasta Zabrze.              W czwartek pojechaliśmy razem z naszymi gośćmi do Krakowa, gdzie zobaczyliśmy najważniejsze zabytki  oraz braliśmy udział w quizie  miejskim. W piątek mieliśmy podsumowanie naszego spotkania, a w sobotę ich pożegnaliśmy. Było to bardzo miłe wydarzenie i mam nadzieję, że nieraz jeszcze będziemy mieli takie projekty.

Krzysztof Kielar

Relacja Martyny:

W poniedziałek na sali gimnastycznej przywitaliśmy gości. Później zwiedzaliśmy żydowski cmentarz w Zabrzu i wzięliśmy udział w grze miejskiej. We wtorek grupa belgijska i francuska wyjechały do muzeum Auschwitz. W środę wybraliśmy się do szkoły mundurowej ( a raczej do tzw. „Ekonomika”  )  i do Urzędu Miasta. W czwartek wyjechaliśmy do Krakowa. W piątek odbyły się ostatnie warsztaty i podsumowanie projektu. Projekt bardzo mi się podobał szczególnie wycieczka do Krakowa i praca w grupach.

Matylda Strachota – Gorzycki

Relacja Michała:

Pierwszego dnia rozpoczęła się część projektu w Polsce. Pojechaliśmy najpierw na cmentarz żydowski, a później do centrum Zabrza. Obiad jedliśmy w KFC.

We wtorek nasi koledzy z Belgii i Francji byli w Oświęcimiu, my mieliśmy normalne lekcje.

W środę przyszliśmy do szkoły i mieliśmy warsztaty o holokauście. Po zajęciach przyjezdni poszli zwiedzać kopalnię Guido.

W czwartek pojechaliśmy wszyscy do Krakowa. Jeździliśmy po mieście meleksami, później jedliśmy obiad w bistro Kwadrans. Kiedy zjedliśmy, poszliśmy pod  pomnik Mickiewicza. Tam podzieliliśmy się na grupy i rozwiązywaliśmy quiz o Krakowie. Gdy skończyliśmy odpowiadanie na pytania, mieliśmy czas wolny. Wróciliśmy do Zabrza o 19.45.

W piątek mieliśmy podsumowanie projektu, warsztaty i rozdanie nagród za quizy.

W sobotę rano było pożegnanie i wyjazd młodzieży z Belgii i Francji.

Michał Kincer

Relacja Zosi

Niedawno odwiedzili nas koledzy z Reunion i Belgi z projektu Erasmus +. Wraz z uczniami  z innych krajów zwiedziliśmy wiele ciekawych miejsc, rozmawialiśmy z Panem Wiceprezydentem Zabrza, zwiedzaliśmy cmentarz żydowski  w Zabrzu oraz Kraków. Nie było rzeczy, które podczas ich pobytu w Polsce mi się nie podobały. Wszystko było bardzo fajne i dobrze zorganizowane ! Najbardziej mi się podobało zwiedzanie Krakowa i starej dzielnicy żydowskiej w Krakowie. Graliśmy również w gry miejskie,za które można było dostać nagrodę. Nasi koledzy mieszkali w hotelu Ibis w  Zabrzu. Szkoda, że nie mogliśmy z nimi być w hotelu, ale jak tylko mogliśmy to zabieraliśmy ich po szkole w różne miejsca np: do Platana .

Podsumowując - był to bardzo mile spędzony tydzień i żal się było z nimi rozstać!

Zosia Siatkowska

Relacja Natalii:

W poniedziałek wraz z kolegami z Belgii i Francji zwiedziliśmy cmentarz żydowski  w Zabrzu oraz oprowadziliśmy ich po Zabrzu. We wtorek byli w Auschwitz, a my spędziliśmy dzień w szkole. W środę poszliśmy zwiedzić klasę mundurową  w tzw. „Ekonomiku”.  Następnie byliśmy w Urzędzie Miasta. Osoby z Belgii i Francji odwiedzili Guido,  my wróciliśmy do szkoły.  Cały czwartek spędziliśmy w Krakowie, gdzie zobaczyliśmy wiele pięknych miejsc.

Następnego dnia odbyła się ceremonia zakończenia i wręczenie certyfikatów. W sobotę pożegnaliśmy naszych kolegów.

Natalia Szczepaniak

Relacja Łukasza

Pierwszego dnia byliśmy na cmentarzu żydowskim, mieliśmy grę miejską, a potem byliśmy na zakupach w Platanie. Drugiego dnia nasi zagraniczni przyjaciele zwiedzili obóz koncentracyjny w Oświęcimiu. W środę byliśmy w Zespole Szkół Ekonomiczno-Usługowych, znanej ze swoich klas mundurowych. Później byliśmy na krótkim przedstawieniu naszego miasta w ratuszu i pod koniec dnia pracowaliśmy wspólnie na warsztatach o Auschwitz-Birkenau. W czwartek podczas całodniowej wycieczki do Krakowa zobaczyliśmy Kazimierz i katedrę. Po smacznym obiedzie uczestniczyliśmy w grze miejskiej. Ostatniego dnia cały ten tydzień został podsumowany podczas spotkania z przedstawicielami miasta i robiliśmy plakaty, opisujące cały nasz czas spędzony na tej części projektu. W sobotę rano nadszedł smutny czas pożegnania z innymi uczestnikami tego unijnego projektu.

Łukasz Sobczyk

Relacja Majki

Jesteśmy już po drugiej części projektu „Variety is the spice of life”  tym razem  uczestnicy projektu przyjechali  do polski. Projekt odbywa się po między trzema państwami Belgią, Francją i Polską. Siódmoklasiści z Polski przed przyjazdem przygotowali z nauczycielami salę gimnastyczna i szkołę.  W planie mieliśmy zwiedzanie Krakowa, Auschwitz, kopalnię Guido oraz wiele zakątków Zabrza. Były zorganizowane gry miejskie z nagrodami. Odbyło się wiele warsztatów związanych z historią Polski. Kolejny etap odbędzie się w przyszłym roku na wyspie Reunion. Podsumowując był to super spędzony czas.

Maja Rozwadowska

Relacja Julii

W poniedziałek spotkaliśmy się z  zagranicznymi uczniami oraz zrobiliśmy plakaty dotyczące rzeczy, które kojarzą nam się z Polską, po czym wybraliśmy się do centrum miasta na grę miejską. Polegała ona na odpowiadaniu na pytania związane z Zabrzem.

Po grze miejskiej poszliśmy do Platana na zakupy wraz z uczniami z Belgii i Francji.

We wtorek nie mieliśmy żadnych zajęć z uczniami z wymiany ponieważ tego dnia pojechali zwiedzać obóz Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu.

W środę wybraliśmy się do Zespołu Szkół Ekonomiczno - Usługowych w Zabrzu oraz do Urzędu Miasta. Następnie pojechaliśmy do szkoły i robiliśmy plakaty dotyczące Holocaustu.

W czwartek wszyscy razem pojechaliśmy na wycieczkę do Krakowa. Oglądaliśmy smoka Wawelskiego oraz mieliśmy objazd melexami po mieście. Zobaczyliśmy m.in. Kazimierz. Tam również mieliśmy grę miejską, tyle że z pytaniami dotyczącymi Krakowa.

W piątek było podsumowanie projektu w postaci plakatów oraz rozdania certyfikatów. W sobotę pożegnaliśmy grupę Belgijską i Francuzką. Było bardzo smutno rozstać się z nimi.

Julia Szymańska

8 czerwca uczniowie Katolickiej Szkoły Podstawowej mogli wreszczie się spotkać ( dzięki wspołczesnej technice!) z uczniami nikaraguańskiej szkoły!

Dzięki zaangażowaniu naszych  uczniów, którzy po lekcjach zostali w szkole oraz ich kolegom z  Nikaragui,  którzy przyszli do szkoły już prze  7 rano udało nam się wreszcie spotkać.

Dużo emocji i wrażeń!

Z okazji Dnia Dziecka uczniowie Katolickiej Szkoły Podstawowej zorganizowali kiermasz ciast. Dochód przeznaczyli dla  "naszej" szkoły w Nikaragui. Jak to cieszy, że młodzież nasza chce pomagać!

Beata Tarczałowicz - Leończyk

Nasza wycieczka na Jurę Krakowsko-Częstochowską, która odbyła się 23.05.2019 roku. była w części udana. W części, ponieważ pogoda nam nie sprzyjała, ciągle towarzyszyła nam mżawka i ciepło, co prawda, także nie było, ale daliśmy radę! Zabawy i ognisko nam się udały. Zabawy były urozmaicone, ale najważniejsze jest to, że mogliśmy wspólnie spędzić czas w pięknych okolicach Mirowa.

Krzyś z 7b

Ze szkoły wyjechaliśmy punktualnie. Niestety, z powodu złej pogody, niektóre osoby na wycieczkę nie pojechały. Gdy dotarliśmy na miejsce, wstąpiliśmy do baru, żeby coś zjeść, a nauczyciele - żeby omówić sprawy organizacyjne. Po niedługim czasie poszliśmy całą grupą na teren, na którym miały się odbywać zabawy teambuildingowe. Mojej drużynie najbardziej podobała się konkurencja polegająca na przechodzeniu kolejno przez siatkę tak, żeby ta się nie poruszyła. Po kilku rundach zdecydowaliśmy, żeby urozmaicić zabawę i zaczęliśmy przenosić siebie ponad siatką. Po godzinie zabaw wróciliśmy do baru, aby się ogrzać. Było to konieczne, ponieważ większość czasu padał deszcz. Po tej przerwie wróciliśmy na miejsce, gdzie odbywały się konkurencje. Gdy minęło trochę czasu, mogliśmy zadecydować, czy idziemy zwiedzać ruiny zamku, czy też zostajemy i dalej integrujemy się przy zabawach. Większość osób wybrała wycieczkę na zamek. Po krótkiej rozmowie okazało się, że nasz przewodnik jest speleologiem i może nam pokazać pobliską jaskinię, gdzie kiedyś żył neandertalczyk. Po obejrzeniu zamku od zewnątrz (w środku trwały prace remontowe) i po zwiedzeniu jaskini wróciliśmy na ognisko. Kiedy już zjedliśmy, pojechaliśmy do domu. Mimo złej pogody, wycieczka była udana.