Projekt „Młodzi -spadkobiercami dorobku europejskiego”

Od 1.10.2017 r.  realizujemy  w Katolickiej Szkole Podstawowej długo wyczekiwany przez nauczycieli projekt „Młodzi – spadkobiercami dorobku europejskiego” sfinansowany z Funduszy Europejskich.

Celem tego projektu jest wzmocnienie wymiaru europejskiego szkoły i jej międzynarodowego zasięgu, jak również wprowadzenie innowacyjnych metod nauczania, podniesienie kwalifikacji i umiejętności pracowników KSP.
W mobilnościach międzynarodowych będzie brało udział 11 uczestników projektu, jesteśmy na etapie intensywnych przygotowań!

Koordynator Małgorzata Gawlińska-Lazar

 

I.            Ogólne informacje

W dniach od 22.01 do 02.02.2018 roku  odbyła się pierwsza z mobilności związana z realizowanym w  szkole projektem POWER SE. Dwie nauczycielki języka obcego, p. Agnieszka Sus (nauczyciel języka angielskiego) i p. Agnieszka Polywka (nauczyciel języka niemieckiego) brały udział w dwutygodniowych warsztatach związanych z metodą CLIL w Londynie w International House. 

Podczas trwania zajęć nauczycielki mogły poznać zasady pracy metodą CLIL, czyli Content and Language Integrated Learning  metodę  nauki języków obcych na różnych przedmiotach nauczanych w szkole. Opiera się ona na naturalnym przyswajaniu słownictwa i umiejętności komunikacyjnych w oparciu o wykorzystanie technik aktywizujących uczniów oraz używanie nowych technologii.

Warsztaty miały na celu zapoznanie z  koncepcją nauczania dwujęzycznego poprzez praktyczne ćwiczenia w trakcie warsztatów, przygotowywanie własnych lekcji oraz dyskusję z lektorem i innymi uczestnikami kursu. Nauczycielki miały okazję zapoznać się z przygotowanymi modułami lekcji, brały udział w grach edukacyjnych zachęcających do uczenia się języka obcego.

Głównym celem metody jest nauczanie języka poprzez realizację zagadnień związanych z innymi blokami przedmiotowymi. Język obcy można zatem przyswajać ucząc się biologii, chemii czy geografii. Metoda jest świetną okazją do poznawania otaczającego nas świata, a jednocześnie szlifowania umiejętności językowych w różnorodnych kontekstach życia codziennego.

Głównym celem warsztatów było zdobycie niezbędnych umiejętności i wiedzy pozwalającej do wdrożenia dwujęzyczności w szkole oraz podniesienie kompetencji kulturowych nauczycieli SP. Uczestniczki warsztatów zagranicznych mogły zapoznać się z innowacyjnymi programami i modernizacją metod nauczania.

II.           Informacje dotyczące warsztatów zagranicznych:

Prowadzący szkolenie Duncan Mackenzie zapoznał nas z podstawami metody CLIL oraz ciekawymi narzędziami, które możemy wykorzystać podczas pracy z naszymi uczniami. Po części teoretycznej samodzielnie opracowałyśmy konspekty zajęć opartych na metodzie nauczania zintegrowanego, nagrywałyśmy filmy i prezentowałyśmy własne pomysły w gronie nauczycielki z całego świata.

Dzięki solidnym podstawom oraz praktycznym działaniom byliśmy w stanie opracować plan zajęć, który spełniał wszystkie wymogi lekcji prowadzonej metodą CLIL. Zaproponowałyśmy typy zadań angażujące uczniów i wykorzystujące różnorakie aktywności (praca w grupach, prezentacja, dyskusja, itp.).

Spotkanie z nauczycielami z innych krajów  było również okazją do omówienia różnic pomiędzy systemami edukacyjnymi w naszych państwach oraz nawiązania kontaktów z nadzieją na dalszą współpracę już poza programem np. e-twining.

Kurs w Londynie był  okazją do zwiedzania miasta, poznania kultury i historii. Szkolenie  było dla nas wyjątkowym doświadczeniem, które wzbogaciło nas przede wszystkim metodycznie i zainspirowało do pracy z uczniami w szkole.

 

Ciągle  udoskonalamy  nauczanie w Katolickiej Szkole Podstawowej.Od samego początku wdrażania projektu  „Młodzi spadkobiercami dorobku Europejskiego” wprowadzamy metody CLILL w naszej szkole . Podjęliśmy wiele działań angażujących całą społeczność szkolną w upowszechniania kultury krajów anglojęzycznych w otoczce imprez i zabaw prowadzonych w języku angielskim.

  • 25 Października celebrowaliśmy międzynarodowy dzień makaronu tzw. World Pasta Day -Uczniowie wzięli udział w quizie dotyczącym makaronu. Pytania (w języku angielskim) znajdowały się w różnych miejscach szkolnego korytarza. Wszyscy z pełnym zaangażowaniem udzielali na nie odpowiedzi. Ponadto w trakcie przerw grasował Pasta Spelling Patrol, który odpytywał z literowania różnych nazw makaronu (oczywiście po angielsku!).

  • 25 listopad World Teady Bear Day -W klasach 1-3 dzieciaki miały za zadanie narysować swojego ulubionego misia i opisać go, dla starszych uczniów przeprowadzono konkurs wiedzy o najsłynniejszych misiach z bajek, filmów etc., w szkole  uczniowie  zaprezentowali  wystawę dotyczącą historii nazwy „teady bear”, a cała szkoła dla podkreślenia uroku święta została ozdobiona maskotkami misiów.

  • 22 Grudzień - koncert kolęd i piosenek bożonarodzeniowych „Cristmas songs festiwal”- Każda klasa począwszy od zerówki do klasy maturalnej przygotowała wybrany utwór w angielskiej wersji językowej który był prezentowany podczas koncertu. Dodatkowo grupa teatralna klas gimnazjalnych zaprezentowała inscenizację „Opowieść wigilijna „.Klasa 3a przygotowała  spektakl „Merry Christmas”, który    przedstawiła  na spotkaniu opłatkowym z rodzicami.

 

  • W lutym nie mogło zabraknąć akcentu walentynkowego. Aktywnie od rana pracowała walentynkowa poczta   klas 1-3  , dzieci wykonały kolorowe  kartki  walentynkowe w języku angielskim i nauczyły się piosenki „I love you  in the morning'”(klasy 0 i 1a i 1 b ) z układem tanecznym.`

 

  • 22.02  odbył się w naszej szkole coroczny już miejski konkurs  „I am the Best ” dla klas drugich i trzecich SP promujący naukę języków obcych w nauczaniu wczesnoszkolnym. Zakres materiału obejmował słownictwo , gramatykę oraz elementy kultury brytyjskiej .

 

  • 26.02 W ramach anglojęzycznych obchodów świąt nietypowych zorganizowaliśmy Dzień Dinozaura. Na korytarzach naszej szkoły grasował patrol Tea-Rexów. Jego zadaniem było sprawdzanie stanu wiedzy naszych uczniów dotyczącej tych prehistorycznych gadów. Wszystko odbywało się oczywiście w języku angielskim! W młodszych klasach odbywały się prezentacje multimedialne o dinozaurach.

  • 16.03 podczas międzyszkolnego konkursu o Irlandii w naszej szkole było bardzo zielono i radośnie. Obchodziliśmy Dzień Świętego Patryka , patrona Irlandii. Tego dnia odbył się również  w naszej placówce Międzyszkolny Konkurs Wiedzy o Irlandii.

20.03 po przeprowadzeniu kilku lekcji dotyczących kultury wielkiej Brytanii szkolny odbył się konkurs dla kl. 4  w formie teleturnieju „Jeden z dziesięciu”, a nasza szkoła przez kilka tygodni ozdobiona była plakatami prezentującymi ciekawostki o  kulturze brytyjskiej.

 

W kwietniu i powtórnie w maju trzy klasy czwarte i piąta wyjechały na 5- dniowy Euroweek do Doliny Kłodzkiej.

Program Euroweek jest międzynarodowym programem, który ma na celu rozwój zdolności intelektualnych, przywództwa, kreatywności, komunikacji oraz umiejętności interpersonalnych młodzieży  poprzez stosowanie różnorodnych technik, podejście formalne, nieformalne i ponadkulturowe,  co pomaga  uczestnikom do  integracji i zrozumienia obecnego świata. Językiem do komunikacji jest język angielski.

 W trakcie pobytu nasi  uczniowie pracowali z woluntariuszami z różnych państw, ćwicząc umiejętności  praktycznego posługiwania się  językiem  angielskim. Mieli okazję poznać, dzięki  prezentacjom( o Indiach, Nepalu, Kolumbii) kulturę innych, odległych nam krajów. Pracowali i bawili  się w grupach z uczniami z innych szkół z całej Polski, tworząc projekty , kręcąc filmy, robiąc scenki, przygotowując wieczór „talent show”  w języku angielskim. Woluntariusze byli także przewodnikami na naszych wycieczkach po Kłodzku i Bystrzycy Kłodzkiej. Po przyjeździe nasi uczniowie są jeszcze bardziej zmotywowani do nauki języka angielskiego, ponieważ osobiście doświadczyli tego, jak jego znajomośc jest konieczna i użyteczna w życiu codziennym. Doświadczenia zdobyte przez dzieci na obozie Euroweek są bezcenne, wszyscy jesteśmy sobie równi, chociaż z różnych części świata, łączy nas wspólny język.

 

 

 

12 kwietnia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Czekolady, którego nie mogło zabraknąć również u nas w szkole! W ramach anglojęzycznych obchodów świąt nietypowych przygotowaliśmy czekoladowe warsztaty PALCE LIZAĆ oraz konkurs na najciekawszy przepis na czekoladową przekąskę dla uczniów klas 4-6 KSP. Zorganizowaliśmy także zbiórkę czekoladowych słodkości na cele charytatywne.

  • Wiosenne Dni Czytania po angielsku dla klas 0-3 w tegorocznej edycji były połączone z Dniem Tolkiena, podczas którego przybliżona została postać autora 'Władcy pierścienia oraz jego twórczość.
    .Wierna drużyna Tolkiena z klasy 3Ga w  zaangażowała się   w naszą coroczną imprezę, uatrakcyjniając  czytanie  angielskiej  literatury naszym najmłodszym.

 

  • Wprowadzając metodę CLILL nie zabrakło w naszej szkole matematycznych potyczek językowych , obchodziliśmy Dzień liczby pi, podczas którego uczniowie niczym tajni agencji kopiując kody qr rozwiązywali zadania matematyczne po angielsku a co więcej 28 maja w Katolickiej Szkole Podstawowej odbył się finał  pierwszej edycji miejskiego konkursu Maths in English, English in Maths. Uczniowie klas 7 z zabrzańskich szkół podstawowych, którzy po kwietniowych eliminacjach awansowali do finału, zmagali się z zadaniami matematycznymi w języku polskim i angielskim.

 

  • Oprócz wyżej wymienionych spektakularnych działań nauczyciele językowcy starali się przemycać  metody CLILL na swoich lekcjach języka angielskiego, warto wspomnieć kilka z nich np. pokaz mody

  • Przygotowywanie owocowo warzywnych stworków

 

  • Krótkie dramy i scenki wielkanocne
  • Czy też przygotowanie i prezentacja szopek bożonarodzeniowych.